onsdag 1 februari 2012

Kristinedals Textilfabrik!

 Idag så har jag besökt Kristinedals Textilfabrik med min mor. Vilken fantastisk omgivning och man riktigt känner av historien som dom vackra byggnaderna och omgivningen förmedlar. Fabriken är inte i bruk längre på samma sätt som tidigare men dom har ett otroligt lager med tyger och tillverkning sker av skumgummi madrasser så helt dött är det inte. Jag kan rekommendera alla som har ett intresse av Sveriges Textilindustri och dess historia att besöka detta vackra ställe. Och personligen så önskar jag att textil industrin kunde få blomstra i Sverige igen, så vår värld kunde bli lite bättre och miljövänligare.


Och såklart så lyckades jag komma över en antal metrar med gamla 50-tals tyger och knappar!
Så håll er uppdaterade så kommer det dyka upp en massa nytt tjusigt från oss under våren!
Kolla in vår Hemsida och GILLA oss på Facebook!










4 kommentarer:

  1. Vilket spännande ställe! Dit ska jag ta min dotter vid tillfälle så att hon också kan frossa i tygerna!

    SvaraRadera
  2. Sådana ställen från förr då det begav sig, är så kul att trampa in i.. Textilier är väldigt intressant dessutom :)

    SvaraRadera
  3. Spännande bilder.
    Intressant plats att vandra runt.
    Säljer de 50-talstyger på platsen, om så vilket kap!

    SvaraRadera
  4. Aha, det är du som är ”kattungen” i Malmö. :-)
    Textilidustrin i Sverige blev ju offer för ekonomin. Det var billigare att flytta den utomlands. Också en historia man inte ska glömma.
    Titta gärna på mitt bidrag till temat: det handlar om Malmö.

    SvaraRadera